کد مطلب:314322 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

هیئت سقایی حضرت ابوالفضل در کاشان
مركز آن در بدو تأسیس بیت مؤسس آن مرحوم استاد ابراهیم ضیغم در محله ی طاهر و منصور كاشان بوده و پس از فوت مؤسس، چون اولا ذكوری كه اداره كننده هیئت وی باشد نداشته، تا به امروز خانه دامادش مرحوم اسدالله ضیغم و اولادش حاج عباس و نعمت الله ضیغم می باشد و به همت استاد ابراهیم مذكور و غلامحسین آخوند تأسیس شده، ولی تاریخ سال آن معلوم نیست. اما فوت استاد ابراهیم، چنان كه اعقابش می گویند در سال 1317 ش واقع شده و در سن نود سالگی از دنیا رفته است.

هیئت نامبرده، دو ماه قبل از محرم به عنوان آمادگی و استقبال از ماه محرم، جلسات نوحه سرایی سقایی را آغاز می نمایند. اما ابتدا به طور هفتگی است و اولین جلسه آن طبق معمول و سنت جاریه در بیت خاندان ضیغم و سپس در منازل سایر اعضای هیئت و یا كسانی كه از آنان دعوت نمایند، تشكیل می گردد.

و بعد از عید غدیر و نزدیك شدن به ماه محرم در تمام شب ها در منازل و محلات مختلف تشكیل گردیده، به نوحه سرایی سقایی می پردازند و در ماه محرم در تمام شب ها و روزها در منازل و محلات تشكیل گردیده و به نوحه سرایی می پردازند و با پایان ماه صفر خاتمه می پذیرد.



[ صفحه 189]



هیئت نامبرده همه ساله روز اول ماهمحرم، طبق مرسوم، در منزل مرحوم غلامحسین آخوند كه اعقابش ملقب به گلبافت شده اند، اجتماع نموده و پس از مداحی و مرثیه خوانی و نوحه سرایی سقایی و طلب مغفرت و فاتحه خوانی، برای عزاداری سنتی حركت نموده ابتدا به طرف محله ی میان درب رفته و از آن جا به طرف بازار حركت می نمایند و در مراجعت در منزل اعقاب مرحوم اسدالله ضیغم اطعام می نمایند.

هیئت نامبرده علاوه، بر روز اول ماه محرم، همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز برای عزاداری سنتی حركت نموده در منازل و مجالس علمای اعلام شهر مانند بیت آیةالله مدنی و بیت علمای نراقی و در مجالس معروف شهر مانند مجلس زیارت پنجه شاه و مسجد سیدالشهدا درب یلان دوره می روند. قبلا در زمان مرحوم آیةالله آقا سید محمدرضا پشت مشهدی تا زیارت حبیب بن موسی رفته و در مجلس روضه خوانی ایشان شركت می نموده و عزاداری را خاتمه می داده اند. اما اكنون تا مسجد میرعماد، آخر بازار عطارها، رفته و عزاداری را ختم می نمایند.

ناگفته نماند كه از قدیم الأیام تا زمان ممانعت پهلوی اول رسم عزاداری سنت بر این بوده كه هیئت سقایی ضیغم و غیره در شبهای تاسوعا و عاشورا نیز در مجالس و محلات شهر دوره می رفته اند و در ایام عاشورا به بیوت علما و مجالس معروف شهر می رفته و به سقایی می پرداخته اند كه تا به حال نیز رایج است گرچه آن رونق و جمعیت و شور گذشته را ندارد.

هیئت سقایی ابوالفضل العباس در كاشان

مركز آن از زمان مرحوم استاد عبدالرحیم سقا كه مؤسس و خواننده آن بوده، تا به امروز در منزل مؤسس و اعقابش استاد علی محمد و استاد محمد صادق و در این زمان در منزل حاج اسدالله بزرگیان فرزند استاد محمد صادق در كوچه باغ میدان كهنه كاشان بوده و می باشد و تاریخ تأسیس آن به خاطر قدیمی بودن آن و نبودن مدرك كتبی معلوم نیست، ولی اعقاب وی مدعی هستند كه متجاوز از دو قرن است تأسیس شده و استاد عبدالرحیم و پدرش استاد وهاب سقا كه در مقبره جنب گذر قبرستان درب باغ مدفونند



[ صفحه 190]



مادام العمر بابا و خواننده این هیئت بوده اند.

هیئت نامبرده، دو ماه قبل از فرا رسیدن ماه محرم به عنوان آمادگی و استقبال از ماه محرم، جلسات نوحه سرایی سقایی را ابتدا به طور هفتگی و اولین جلسه ی آن را طبق معمول و سنت جاری در منزل حاج اسدالله بزرگیان كه از اعقاب مؤسس هیئت است، آغاز می نمایند و بعد از عید غدیر و نزدیك شدن ماه محرم در تمام شب ها منعقد گردیده و در منازل و محلات مختلف، شب ها به مرثیه خوانی و نوحه سرایی سقایی می پردازند.

این برنامه در شب های ماه محرم و اكثر روزهای آن به ویژه دهه ی عاشورا در منازل مردم شهر منعقد و اجرا می گردد و بعد از گذشت ماه محرم به هفتگی تبدیل گردیده و در پایان ماه صفر خاتمه می پذیرد.

مردم شهر نیز در مجالس سقاها شركت نموده و با آنها به نوحه سرایی دسته جمعی می پردازند.

هیئت نامبرده، همه ساله روز دوم ماه محرم در منزل آقا حسن اصلاحی فرزند حاج تقی، و قبلا در منزل پدرانش در محله میان درب هو اجتماع نموده، پس از مراسم نوحه سرایی و فاتحه خوانی برای عزاداری سنتی با شكوه هر چه تمام تر به طرف بازار حركت می نمایند و در مراجعت اطعام می كنند.

مسیر عزاداری آنها سابقا تا زیارت امامزاده حبیب بن موسی بوده و در حال حاضر تا مسجد میر عماد كاشان است.

ضمنا به منازل علما و مجالس معروف شهر نیز می روند و به عزاداری و عرض تسلیت می پردازند.

هیئت سقایی ابوالفضل العباس علیه السلام در كاشان

مركز آن در محله گذر حاجی دروازه فین كاشان است و در سال 1347 ش به همت جمعی از محترمین محل از جمله مرحوم آقا محمد اقتصادی مداح و اكبر رحمتی و غلامعلی ایازی تأسیس شده است.

هیئت نامبرده، چهار هفته قبل از ماه محرم، جلسات عزاداری سقایی را



[ صفحه 191]



به عنوان آمادگی و استقبال از ماه محرم در منازل آغاز نموده و با نزدیك شدن ماه محرم در اكثر یا همه شب ها منعقد می گردد و در روز چهارم محرم در منزل آقای قاضی در محله ی گذر حاجی اجتماع نموده، پس از مرثیه خوانی و نوحه سرایی سقایی و فاتحه خوانی، برای عزاداری سنتی باشكوه هر چه تمام تر به طرف بازار حركت نموده و مورد احترام مردم شهر قرار می گیرند و در مراجعت اطعام می نمایند.

ضمنا در اكثر شب های شنبه دوره سال نیز تشكیل جلسه سقایی داده، به عزاداری می پردازند.

هیئت سقایی ابوالفضل علیه السلام در كاشان

مركز آن از بدو تأسیس تا كنون، منزل مرحوم استاد آقا علی ملقب به هدایتی و فرزندش آقا حسین هدایتی در محله درب حوض پشت مشهد كاشان است و در سال 1301 ق به اقدام و همت مرحوم استاد آقا علی نامبرده تأسیس شده است.

هیئت نامبرده، همه ساله، یك ماه قبل از فرا رسیدن، ماه محرم، مجالس سقایی را ابتدا به طور هفتگی در منازل آغاز می نمایند و اولین جلسه ی آن طبق مرسوم در منزل مؤسس و بابای هیئت و سپس در منازل سایر اعضای آن یا كسان دیگری كه از هیئت نامبرده دعوت نمایند، منعقد می گردد و با نزدیك شدن به ماه محرم هر شب به نوحه سرایی سقایی می پردازند و در پایان ماه محرم به هفتگی تبدیل گردیده و بعد از خاتمه ماه صفر پایان می پذیرد در بسیاری از این شب ها و منازل، در پایان مراسم سقایی، اطعام می نمایند.

هیئت نامبرده، همه ساله، در روز چهارم ماه محرم برای عزاداری سنتی از منزل آقا حسین هدایتی به طرف بازار حركت نموده و ابتدا به زیارت امام زاده حبیب ابن موسی و مجلس روضه خوانی آیت الله یثربی می روند و به عزاداری و عرض تسلیت پرداخته، رهسپار بازار می شوند و در مراجعت، اطعام می نمایند.

هیئت نامبرده، سابقا به بازار می رفته تا حسینیه پا به نخل می رفته و در آن جا عزاداری را خاتمه می داده اما اكنون كه حسینیه ی پا نخل به خاطر خیابان باباافضل از بازار



[ صفحه 192]



جدا شده، در گذر نو عزاداری سقایی را ختم نموده و متفرق می گردند. هیئت نامبرده، سابقا در شب های تاسوعا و عاشورا، برای عزاداری در مجالس شهر دوره می رفته و روزهای تاسوعا و عاشورا به منازل علمای معروف شهر مانند مرحوم آیةالله آقا نظام الدین پشت مشهدی و آیةالله آسید احمد درب یلانی و آقا ملاعبدالرسول مدنی و علمای بیت نراقی و زیارت پنجه شاه نیز می رفته به عزاداری می پرداخته اند.

هیئت سقایی ابوالفضل علیه السلام در كاشان

مركز آن از قدیم الأیام، محله ی باغجه شاهی پشت مشهد كاشان است و در زمان مرحوم آقا محمد حاج محسن كاشانی همه ساله در منزل وی بوده و نامبرده كه مرد محترم و با لیاقتی بوده، مادام العمر سرپرستی آن را به عهده داشته و علاقه فراوانی به اقامه ی عزاداری سقایی داشته و لذا كشكولی را در سال 1260 ق خریده و وقف هیئت نامبرده نموده است كه هنگام رفتن هیئت به بازار در آن آب نموده و در مسیر عزاداری به دست گیرند و به مردم تشنه آب داده و با نشان دادن آب و خواندن اشعار مناسب، تشنگی امام حسین و اهل بیت و اطفالش علیهم السلام را به یاد مردم آورده و جنایات بنی امیه و عمالشان را افشا نمایند. و قید نموده كه اگر این هیئت از بین برود، كشكول مذكور را به سایر دسته جات سقایی را كه در ایام عاشورا به بازار می روند و آب به مردم برسانند.

ضمنا مقدار بیست سرجه آب قنات سات آباد بیدگل را نیز وقف خرج سفره ی اطعام هیئت در روز عزاداری و رفتن آن به بازار نموده است. ضمنا اعقاب وی مدعی هستند كه هیئت نامبرده را مرحوم آمحمد حاج محسن جد ما تأسیس نموده و مادام العمر بابا و سرپرست آن بوده و پس از وی كسانی مانند مرحوم آقا حسین گیوه چی پدر مرحوم حاج سید عباس گلابچی مؤسس درمانگاه و گورستان دارالسلام گلابچی كاشان و غیره و مرحوم شیخ مهدی مسگر و حاج علی آقا حمامی هر یك پس از دیگری سرپرستی آن را عهده دار بوده اند و مرحوم ملا محمد مدیحی و غلامرضا نوائی شاعر نیز از جمله مداحان آن بوده اند و اكنون فرزندان مرحوم حاج محمد محسنی كه از نواده های آمحمد



[ صفحه 193]



حاج محسن مذكور می باشند، سرپرستی آن را به عهده دارند.

هیئت نامبرده، حدود یك ماه قبل از ماه محرم، جلسات نوحه سرایی سقایی را به عنوان آمادگی و استقبال از ماه محرم ابتدا به طور هفتگی انعقاد و آغاز می نمایند و چون به ماه محرم نزدیك می شوند، هر شب در منازل تشكیل مجلس و مراسم عزاداری سقایی داده و به نوحه سرایی می پردازند و با پایان ماه محرم به هفتگی تبدیل نموده و با خاتمه ماه صفر به آن خاتمه می دهند.

هیئت نامبرده، همه ساله روز سوم ماه محرم برای عزاداری سنتی با شكوه هر چه تمام تر به طرف بازار حركت نموده و ابتدا به زیارت امام زاده حبیب بن موسی و مجلس روضه خوانی آیةالله یثربی رفته و از آن جا رهسپار بازار می شوند و در مراجعت اطعام می نمایند. هیئت نامبرده سابقا كه برای عزاداری به بازار می رفته تا حسینیه میرزا شرف الدین پانخل می رفته و عزاداری می نموده، اما اكنون كه حسینیه پا نخل به خاطر از بازار جدا شده تا گذر نور رفته و در آن جا عزاداری را خاتمه می دهند. هیئت نامبرده، سابقا در روزهای نهم و دهم ماه محرم برای عزاداری حركت می نموده و به منازل علمای معروف شهر مانند مرحوم آیةالله آقا نظام الدین پشت مشهدی و آیةالله آمیر محمد علی كلهری و آیةالله آسید احمد درب یلانی و آیةالله آسید احمد حائری و آیةالله ملا عبدالرسول مدنی و علمای محترم بیت نراقی و زیارت طاهر منصور و پنجه شاه می رفته و به عزاداری می پرداخته اند و در لیالی تاسوعا و عاشورا در مجالس و محلات شهر، برای عزاداری سنتی دوره می رفته و به عزاداری می پرداخته اند.